Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Mijanka na Przyjaźni: stare zasady, piloci i jazda parami [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Otwarta na początku października mijanka na ul. Przyjaźni, zamiast zwiększyć przepustowość trasy na Klecinę, powodowała niebezpieczne sytuacje. Zamiast działających urządzeń ruch odbywa się po staremu, a niekiedy sytuacją sterują pracownicy nadzoru ruchu MPK.

Zanim tramwaje MPK dojadą do nowej pętli w rejonie skrzyżowania ulic Karmelkowej i Kupieckiej, wrocławski magistrat chciał zwiększyć przepustowość trasy na Klecinę. Stąd projekt miejskiego przewoźnika dotyczący wybudowania mijanki na ul. Przyjaźni przy przystanku "Sąsiedzka".

Permanentna awaria sygnalizacji tramwajowej na Klecinie

Prace rozpoczęły się w połowie lipca tego roku i trwały do września. Linie 7 i 17 wróciły w ten rejon Wrocławia 20 września. Z informacji opublikowanych na profilu AlertMPK w portalu X wynika, że pierwsza awaria sygnalizacji miała miejsce 26 września po godz. 7. Kursowanie wspomnianych linii skrócono do przystanku "Orla" z zawracaniem przez zajezdnię Borek. Normalny ruch przywrócono przed godz. 10.

Samą mijankę jako infrastrukturę dla tramwajów uruchomiono dopiero 4 października. Z kolei 6 października, czyli w pierwszy dzień roboczy od powrotu tramwajów mieliśmy do czynienia z kolejną awarią. Wieczorny komunikat brzmiał jasno: Awaria sygnalizacji świetlnej, co akurat w tym przypadku przedkładało się na dwugodzinne zatrzymanie ruchu. 7, 22, 23 października to powtórki problemów z przejazdem tramwajów przez ul. Przyjaźni.

Od 27 października do odwołania miejski przewoźnik polecił swoim motorniczym jazdę przez ul. Przyjaźni według starych zasad. W praktyce oznacza to, że nie ma wjazdu na mijankę, a motorniczowie mogą wjechać na jednotorowy odcinek tylko po wyświetleniu pionowej konfiguracji na sygnalizatorze STT.

– To problem po stronie oprogramowania, nie infrastruktury torowej. Wykonawca został zobowiązany do napisania nowego programu, który zapewni pełną automatyzację i bezpieczeństwo ruchu – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Marta Baluch z biura prasowego MPK Wrocław. – Do czasu wprowadzenia poprawek ruch tramwajowy odbywa się w oparciu o dotychczasową, sprawdzoną organizację, z nadzorem ruchu na miejscu.

Nadzór ruchu, piloci i jazda tramwajów parami

Dość nietypowe sytuacje zaobserwowaliśmy na ul. Przyjaźni w ostatnim dniu października. Jedną z nich nie była obecność nadzoru ruchu, który dość często się tam ostatnio pojawiał. Otóż na przystanku przy al. Karkonoskiej dyżurowali pracownicy MPK Wrocław w kamizelkach "Patron". Tzw. patroni to osoby wdrażające przez kilka dni nowych kierowców czy motorniczych. W przypadku trasy na Klecinę pełnili rolę pilotów dla motorniczych.

Fot. Daniel Siwak | Pośród anomalii trasy na Klecinę można wymienić przypadku kursowania składów parami

Inna sytuacja to jazda linii 7 i 17 parami – zarówno w stronę pętli, jak i w kierunku al. Karkonoskiej. O ile ma to miejsce w kierunku przystanku końcowego, to czas można wyrównać na pętli. Jeżeli jednak obydwie ruszają z niej razem, to jedna z nich jedzie poza swoim rozkładem – z przyspieszeniem lub opóźnieniem.

– Tramwaje ruszają z przystanków zgodnie z rozkładem, a ewentualne opóźnienia wynikające z ruchu miejskiego nie powinny przekraczać od jednej do trzech minut. Sytuacja, kiedy przez jednotor przejeżdżają dwa pojazdy to nie zasada – zaznaczył Adam Perec z MPK.

Nieodebrana mijanka do poprawienia w ciągu kilku tygodni

Skoro wiadomo, że za błędy odpowiada program, a konkretnie algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną. Powstaje pytanie, czy inwestycja otrzymała już pozwolenie na użytkowanie i została odebrana przez miejską spółkę? – Inwestycja wciąż trwa i nie została opłacona. Odbiór techniczny nastąpi dopiero po zakończeniu wszystkich prac, wdrożeniu nowego programu sterującego sygnalizacją i pozytywnych testach bezpieczeństwa – wskazuje Marta Baluch.

Przedstawicielka MPK potwierdza też, że nowa infrastruktura nie ma jeszcze wszystkich pozwoleń. – Mijanka znajduje się na etapie testów przedodbiorowych, dlatego nie ma jeszcze docelowego pozwolenia na użytkowanie. Po wprowadzeniu poprawek w oprogramowaniu i uzyskaniu pozytywnych wyników prób ruchowych wystąpimy o stałe dopuszczenie do użytkowania – słyszymy.

Fot. Daniel Siwak | Dopóki nie zostanie wgrane odpowiednio działające oprogramowanie, mijanka będzie nieczynna

Kiedy nowa infrastruktura będzie działać tak, jak powinna? Tutaj wrocławski przewoźnik terminów nie podaje, bo najważniejsze jest bezpieczeństwo. Tramwaje w pobliżu przystanków "Sąsiedzka" mają się mijać za kilka tygodni.

Przypomnijmy, że koszt budowy 65-metrowej mijanki na ul. Przyjaźni wynosił 4,83 mln złotych. Wykonawcą jest Zakład Sieci i Zasilania – spółka, która została wydzielona w połowie lat 90. ze struktur ówczesnego MPK Wrocław.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

Komunikacja

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

inf. pras. MPK Wrocław, oprac. DS 26 października 2025

Nowy standard infrastruktury tramwajowej we Wrocławiu

Komunikacja

Wrocław szykuje noc z tramwajami

Komunikacja

Wrocław szykuje noc z tramwajami

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu 09 października 2025

Wrocław. Mijanka tramwajowa na Przyjaźni gotowa

Komunikacja

Wrocław. Mijanka tramwajowa na Przyjaźni gotowa

UM Wrocław 09 października 2025

Wrocław. Kolejny etap przebudowy torowiska na Bardzkiej

Komunikacja

Wrocław. Kolejny etap przebudowy torowiska na Bardzkiej

Wrocławskie Inwestycje 07 października 2025

Zobacz również:

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

Komunikacja

Wrocław. MPK z pierwszą Pesą Twist z dodatkowego zamówienia [zdjęcia]

inf. pras. MPK Wrocław, oprac. DS 26 października 2025

Nowy standard infrastruktury tramwajowej we Wrocławiu

Komunikacja

Wrocław szykuje noc z tramwajami

Komunikacja

Wrocław szykuje noc z tramwajami

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu 09 października 2025

Wrocław. Mijanka tramwajowa na Przyjaźni gotowa

Komunikacja

Wrocław. Mijanka tramwajowa na Przyjaźni gotowa

UM Wrocław 09 października 2025

Wrocław. Kolejny etap przebudowy torowiska na Bardzkiej

Komunikacja

Wrocław. Kolejny etap przebudowy torowiska na Bardzkiej

Wrocławskie Inwestycje 07 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij